PARLEM DEL XUMET ELECTRÒNIC

En una xerrada amb famílies i amics sobre l’educació dels nostres fills i de com haurien d’estar preparats per al futur, sempre se’ns planteja la mateixa pregunta: De que treballaran els nostres fills i filles? No sabem com serà el futur que tindran perquè aquesta era digital que avança tan ràpid està molt lluny dels valors que vam aprendre nosaltres.

Però la pregunta no hauria de ser de “què treballaran” sinó “com treballaran”. Segurament es dedicaran als mateixos oficis, les mateixes tasques i tindran els mateixos objectius professionals que nosaltres, però ho faran d’una altra manera (excepte les feines repetitives que seran substituïdes per màquines) i sempre hi haurà d’haver la intervenció humana. Mai hauríem imaginat que un viatjant comercial seria avui un expert en xarxes.

És molt difícil pensar en quin món laboral s’enfrontaran els nostres fills que ara estan a Primària o Infantil. Per això cal que ens preguntem si els estem preparant per tota la innovació que arriba i els canvis tan ràpids que viu el món avui.

Quan jo estudiava Primària a la dècada dels anys 80, res de tot el que ara m’envolta existia. Quan vaig començar a treballar vaig adonar-me que el meu món laboral seria el món digital, però tot això era impossible de predir. Avui en dia entrem al nostre cotxe i ens connectem a un món binari que ens ofereix un munt de coses…coses que en la meva infantesa només podia veure en les pel·lícules de ciència ficció.

El meu fill està a 4t de Primària i té clar què vol ser quan sigui gran, però potser no podrà ser-ho perquè hi haurà un desenvolupament automàtic que el substituirà.

Actualment els programes educatius es basen en la premissa de que el que els espera és previsible. No hem après res? Que avui els nostres fills/es tinguin classe d’informàtica és una idea del passat. Els hauríem de preparar en una educació tecnològica i multidisciplinar que tingui com a eix vertebrador el sentit de la disrupció, de la innovació i de l’imprevisible.

En aquestes xerrades per a famílies algú m’ha preguntat per què hem de tenir eines tecnològiques a les escoles, si quan els nens/es arriben a casa tenen les seves tauletes o els nostres mòbils. És aquí on cometem un greu error i pensem que el xumet electrònic és un moment de pau per a nosaltres o, el que és pitjor, només posem horaris els caps de setmana per l’ús d’aquests dispositius, i ens oblidem que han nascut en aquest món digital i que al 2030 dependrà d’ells el fet que entenguem i utilitzem les tecnologies en els nostres entorns diaris.

Cada any tinc una sensació color sèpia quan arriba l’hora de comprar els llibres de text en paper. Avui en dia un llibre es pot descarregar de forma digital i pot tenir actualitzacions gairebé diàries. A l’escola els nostres fills i filles aprenen matemàtiques amb continguts digitals que s’adeqüen més al món actual en el que ells viuen, ja que per ells una app és una eina per aprendre, jugar o simplement interactuar amb el que els interessa.

Seguim pensant amb un prisma medieval en un món que està en plena erupció. I el que és segur és que no s’assemblarà en res al món que el sistema educatiu dibuixa en pissarres d’exposició unidireccional avui en dia.

I això cal que ho tinguem present: o ho fem o el passat se’ns emportarà sense haver vist ni tan sols el futur. Ells i elles són fills i filles de la tecnologia més intensa que mai ha vist la humanitat. No podem permetre que desaprofitin aquesta qualitat que els ha atorgat la història. Hem de permetre que construeixin el millor món possible. Cal que ho fem tot ensenyant-los el valor que la tecnologia ens aporta per ser més humans. Fem-ho tot esborrant la nostra manera d’entendre l’educació i la percepció del futur.

Podem intuir però no saber. En sis mesos tot allò que creus conèixer ho pots desconèixer totalment. La tecnologia té la finalitat, no només de fer-nos la feina més fàcil sinó, fins i tot, de canviar el propi concepte de feina tal i com s’entén ara.

És evident que els avenços tecnològics ens obliguen a substituir persones per intel·ligència artificial, robots o automatismes. Però també és cert que moltes empreses que aborden la transformació amb energia i estratègia decidida aconsegueixen resultats molt positius que els permet contractar més persones per a nous espais laborals que no existien fa uns mesos.

Des de l’AFA ens proposem abordar tot això amb canvis a l’escola que ajudin als professionals de l’educació de manera encertada i en consonància amb la nova era digital. Ja hem contribuït amb la compra de dispositius Chroome Books perquè els alumnes treballin, per exemple, les matemàtiques.

Estem convençuts que podem millorar la infraestructura de l’escola perquè estigui actualitzada, però cal que posem l’energia, la força i la col·laboració necessària perquè els nostres fills i filles s’emportin el millor que una escola els pot donar: la seva formació.

Galeria de fotos

Si continueu utilitzant el lloc, accepteu l'ús de cookies. més informació

Aquest lloc web fa ús de cookies de tercers per tal d'obtenir informació estadística sobre la navegació. Si continues navegant, considerarem que n'acceptes l'ús. Pots obtenir més informació, així com saber com canviar-ne la configuració consultant la nostra Política de cookies.

Close